GirlPower

GirlPower

lördag 1 oktober 2011

Läcker äppelkaka

Jag hittade ett recept i HJ som jag prövade. Det var både lätt och fantastiskt gott. Jag använde svenska rätt så syrliga, stora och hårda äpplen och smör.



100 g mandelmassa
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk
4 äpplen

Servera med grädde eller vaniljvisp
Ugn 175 grader

  1. Riv mandelmassan fint och rör i ett ägg i taget. Rör sedan i sockret. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten.
  2. Smält smöret och ta från värmen. Blanda i mjölken och rör ner i smeten. Skala, kärna ur och klyfta äpplena.
  3. Häll hälften av smeten i en smord och bröad form, 24 cm i diameter. Lägg på hälften av äpplena och sedan resten av smeten.
  4. Lätt de sista klyftorna ovanpå och grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter. (Jag hade kakan i ugnen mycket längre ca 45-50 min, antingen är temperaturen får låg i receptet eller så stämmer inte gradantalet på min ugn.)
Mums!

Jag har varit väldigt dålig på att både göra mat och baka efter stroken. Men nu har jag fått tillbaka mina smaklökar, tror jag i alla fall. Jag börjar bli riktigt matglad och det är kul att både baka och göra mat. Svepte ihop en paj med broccoli, skinka, purjolök och ost som blev riktigt god.

9 kommentarer:

Med Lenas egna ord sa...

Jag bakade också den kakan idag. God men kunde ha varit mer mandelmassa. Gräddningstiden stämde inte för mig, det tog nog bortåt 55 min för att den skulle bli klar. Men det beror nog på hur saftiga äpplen man har och hur stora klyftor man gör, tror jag.
Lycka till med bak och mat i fortsättningen.

Susanne P sa...

Oj, den såg jättegod ut! Som en riktig "Farmor Anka" Äppelpaj!
Den ska testas någon dag.
Sv. Nä, det är inte jobbigt med fyra hundar men det tar tid.. ;)
kram

Siita sa...

Såg ut som en kaka jag bakade i skolan. Den hette då kaffekaka med äpplen. Kram

Browneyedgirl sa...

Godmorgon =) Hoppas du vaknar till en skön dag. Det där receptet ska jag spara, tack tack...
Kram och ha en mysi dag!

Fenixmonas sa...

Det tror jag det, att det blir helt förödande gott med mandelmassa i! Jag sparar receptet! Tack! Kramiz!

biggan sa...

såå gott, man kan göra mycket av äpplen nu, det är härligt, kram biggan

Nett sa...

Så gott det ser ut att vara :) Ha en fin Söndag!

Sladdertackan sa...

Gräddningstiden stämde inte för mig heller, men jag trodde det berodde på att jag inte är riktigt hemtam med min ugn ännu. Jag trodde att jag kanske behövde ha lite högre värme på min ugn. Jag hade den i ugnen i ca 45 minuter. Så det är kanske fel på temperaturen i receptet? Min kaka blev inte heller lika brunbränd som bilden i tidningen.

EvaB sa...

Vilken hög fin äppelkaka!