GirlPower

GirlPower

torsdag 27 oktober 2011

Kulturtant i farten

Jag måste bara berätta för er om publikrepetitionen av Gyllene Draken (pjäsen har Sverigepremiär på Borås stadsteater den 4 november) som jag såg i tisdags.

Jag har aldrig varit på en publikrepetition tidigare, men jag kommer att gå flera gånger om det ges tillfälle. Först berättade regissören om hur hon jobbar med att sätta upp en pjäs. Hon visade ett modellbygge av scenen och hur hon startar med att flytta runt skådespelardockorna på den. Sedan växer pjäsen fram i samarbete med skådespelare och scenograf.

Det var fullsatt i lilla salongen och vi fick sitta med i repetitionen av ett antal scener. Ibland avbröt regissören, ändrade på något och scenen spelades om.

Det är en annorlunda teaterpjäs där alla skådespelarna har flera roller, men det var ändå tydligt vilken roll de spelade. Som kuriosa kan jag nämna att en äldre herre helt plötsligt spelar en flygvärdinna, en ung kvinna har också roll som en man osv.

Den här föreställningen måste jag se!
Jag har hämtat bilden från Borås Stadsteaters hemsida.

8 kommentarer:

Siita sa...

Vad kul att se ett genrep. Jag skulle oxå vilja det. Men få gubben med på sånt går inte alls. Kram

AprilSus sa...

Åhh, vad spännande och annorlunda, men på ett trevlig sätt. Skulle ju vara jätte kul att gå på något sådant...

Kramis!

Maria sa...

Du är duktig som tränar på. Kan man inte lägga ut en handduk på mattorna så kanske du slipper lukten av andras svett.
Önskar dig en bra helg/kram

Fenixmonas sa...

Så spännande att vara med på något sådant, det skulle jag vilja vara också. Kramiz

Browneyedgirl sa...

Vad spännande det lät =) Kunde jag absolut tänka mig. Hoppas du får en skön dag nu, kramen

Murvelina sa...

Måste se vad Sladdertackan har för sig. Och nu ser jag. Teater på snnorlunda sätt. Kul grepp. är har vi Dalateatern med uppsättning Spelan på taket. Har sett den i Sthlm men inte nbestämt än om jag ska seäven denna uppsättning- Skulle önska mig Moliere. Den girige med Johan Rabeus...
Trevlig helg.

tess sa...

Gå in och tävla hos mig om lite häftiga stödstrumpor

http://tess701.blogg.se/?tmp=28181522

Anonym sa...

Oooo,måste vart skojsigt & intressant att se genrep :)
Ha dé/Kram Kram