GirlPower

GirlPower

måndag 14 november 2011

Sjukvårdsmysteriet

Jag såg Dokument inifrån: Florence Karlssons sista resa i går kväll och blev väldigt bekymrad. Hur kan det kan få fungera så här?


Hur är det möjligt att en cancersjuk människa får ligga dag efter dag hemma, hon får inte plats på sjukhem för hon anses inte behöva vård i livets slutskede. I stället blir hon helt beroende av sina barn och hemtjänsten som kommer. Hennes doktor på vårdcentralen går inte att få hem (det är mera lönsamt med patienter som själva kommer till vårdcentralen, då hinner doktorn med flera patienter och mera pengar rullar in) och till akuten (som sägs vara enda vägen fram inom sjukvården) vill Florence inte åka.

Hennes dotter är förtvivlad. Hon ringer och ringer. Så småningom kommer hemsjukvården och Florence får äntligen smärtlindring och tas senare in på sjukhem. Hon avlider stilla ett dygn senare.

Programmet går att se på SVT Play.

Jag blir kallsvettig. Jag vill inte bli liggande i plågor när min tid kommer. Måtte jag få dö knall och fall!

Vad är det för samhälle vi lever i?

4 kommentarer:

Siita sa...

Så vill jag inte dö heller. Kram

Gunilla sa...

usch vad tragiskt :(

Carina Sjölund sa...

Enda dom tänker på är hur mycket pengar dom ska spara! Människorna kommer tyvärr i andra hand :(
Det är så tragiskt med sjukvården idag.
Kramen♥

Anonym sa...

Ja vad är det för sammhälle vi lever i? Vi är ju inte fattiga när varje person har en eller flera mobiler, datorer eller bilar.
www.metrobloggen.se/lycklig