GirlPower

GirlPower

onsdag 31 oktober 2012

Fiskarkatt

Visste ni att det finns en katt i Sydostasien som lever på att fiska? Jag satt i morse i doktorns väntrum och läste fascinerat om den här utrotningshotade katten. Den är utrotningshotad bl.a. på grund av att träsken försvinner och jätteräkodlingarna breder ut sig.

Kissekatten lever främst på fisk, men även grodor, ormar, små vildsvinsungar och en och annan and slinker ner. När den ska fånga fågeln dyker katten ner i vattnet och anfaller underifrån.


Den är större än en huskatt, väger ca 10 kg. Hanarna kan bli upp till 15 kg. Och jag som trodde att katter inte gillade vatten.

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Oj då, jag trodde inte det fanns badande katter jag heller !

Nett sa...

Hade jag ingen aning om :)

Siita sa...

Ingen aning om den. Kram

Veiken sa...

Jösses. Vilken katt! Det gäller att fixa mat, sedan får det gå till hur som helst!

Carina Sjölund sa...

Det var en baddare till katt :)
Ha en fin kväll!
Kramen♥

Maria sa...

Jo men visst kommer din operation i ögat gå jätte bra, håller tummarna.
Det är tur att man inte har en så stor katt, bada tycker då inte min katt om, tror han får 8 par ben som spretar åt alla håll.
Kramizar

Fenixmonas sa...

Stora kissar det där, visste inte att de fanns!
Läste im din stundande ögonoperation...min pappa har gjort det o det blev väldigt bra! Kramiz

murvelina sa...

Oj vilken baddare till katt. Hoppas att du orkar lyfta den.

Våra f d katter gillade inte att bada, men u´ynggsta barnet dränkte den i en vttentunna Stackars våta katten torkades av matte,

Ha det gorr i höstmörkret.

murvelina sa...

Oj vilken baddare till katt. Hoppas att du orkar lyfta den.

Våra f d katter gillade inte att bada, men u´ynggsta barnet dränkte den i en vttentunna Stackars våta katten torkades av matte,

Ha det gorr i höstmörkret.

Guldkryckan sa...

Mina katter hatar verkligen vatten, nån sa att de måste vänjas vid det redan som små...försökte bada vår stora katt härom året...jösses va sur han blev...så jag lade ner det projektet.

Ha så gott.