GirlPower

GirlPower

torsdag 10 oktober 2013

Vattnets underbara värld


Jordens yta består av 70% vatten. Vilket slöseri att vi inte utvecklat gälar! Så stort utrymme som vi måste ha hjälpmedel för att utnyttja små delar utav. Undrar hur många generationer det skulle ta om jag la in ett förslag om gälar till HEN där uppe? Eller det är kanske Darwin jag ska förlita mig på.

Nu har jag suttit och tittat på youtube-filmer om simning, och är djupt imponerad! De duktiga simmarna tar sig fram på vattnet, snabbt, med sekundsnabba andningspauser.

Jag har svårt att få till det. Här går allting långsamt. Hinner inte andas in. Förra veckans träning visade med märkbar tydlighet att jag håller tillbaka hela gruppen. Så nu har jag fått extra träning. Tränaren förbarmade sig och bad mig dyka upp klockan sju nästa dag.


Sagt och gjort. Ställde klockan på ringning och drullade iväg sömndrucken till simhallen. Det var något fel på belysningen där inne och det var halvmörkt både i omklädningsrum och hall. Hittade ingen tränare. Nåja, när jag ändå var där så gällde det att passa på. Höll mig i den grunda bassängen, som jag fick ha alldeles för mig själv. Efter en timme då jag omväxlande svalt vatten och eller dragit in det i andningsorganen bytte jag bassäng och simsätt. 200 meter bröstsim och sedan bastu.

Sände ett mail till tränaren, men senare på dagen slog det mig. Han menade säkert sju på kvällen! Hoppsan! Nu hade jag träningsvärk i både armar och ben. Och jo, tränaren ringde. Det var på kvällen jag skulle vara i hallen.

Sagt och gjort. Det blev mycket vatten i går. Intressant, givande och trevlig träning. Jag hoppas min virriga hjärna kan komma ihåg det jag lärde mig. Det är tur att det finns eldsjälar som förbarmar sig över gamla tanter!

I dag ska jag V I L A !

8 kommentarer:

Pege sa...

Somliga menar ju att vi hade gälar och kröp upp ur vattnet för att vi inte trivdes där. Men visst 70%, låter övertygande för ev retur/regression, gälar anamma!

Damen sa...

Hur kan man hålla tillbaka hela gruppen? Dom behöver väl inte simma efter dig? :-)

Veiken sa...

Hahaha! et är inte lätt med tider. Vilken dag du fick! Det måste vara en suverän tränare du har! Du måste kunna ta det i din egen takt. Dom andra får ta det i sin! KRam

Fenixmonas sa...

Som det kan bli! Fast du fick ju verkligen extra träning i dubbel dos! Kramiz

Guldkryckan sa...

Har sett filmer o läst nånstans om att man kan låta människan "andas" in en lösning så att man på detta viset kan andas under vattnet..vet inte om detta är verklighet..men med den forskning vi har borde man väl, om det inte redan existerar, kunna bli något för framtiden...fast..varför skulle man det?

haha


ha en skön Lördag :)

Lisbeth sa...

Heja på skam den som ger sig. När mina barn var små hade jag en väninna som samtidigt fick barn. Hennes mellanbarn föddes med något som man liknade gälar. De satt på halsen och doktorerna förklarade det som gälar. De barnet hade nog förstått det du kommit fram till och var på gång att utveckla iden
Simma lugnt
Kram

Nett sa...

Nog hade vi gälar i fosterstadiet i våra mammors magar, fast det är bestämt att de skall slutas vid födseln. Fast gälarna ser inte ut som fiskens gälar ;)

Gunilla sa...

Nämen, så tokigt att det blev fel med tiden, simma lugnt nu :)