GirlPower

GirlPower

onsdag 14 augusti 2013

Vad äter du på fastedagarna?

Jag har ju nyss börjat (har bara haft tre fastedagar), så jag experimenterar lite fortfarande. Mitt primära mål är inte viktminskning utan att bli piggare och må bättre. Kaloritabell finns på nätet och ofta även på förpackningarna.

Frukost varje fastedag (225 kcal)
Havregrynsgröt på 1 dl havregryn 150 kcal 
50 g osockrade blåbär 30 kcal 
1 dl grön mjölk 45 kcal

Dryck under dagen för att stilla hungern på ¼ buljongtärning 36 kcal plus vatten, te o kaffe utan mjölk och socker. Jag fick tips om buljongen och det fungerade mycket bra för mig.

Det ger möjlighet till middag på 239 kcal och det passar mig med att lägga så pass mycket på frukosten, eftersom jag är hungrig på morgonen.

Middag (241 kcal) 
90 g kallrökt lax 165 kcal 
100 g tomater (plommon baby mini) 
26 kcal 100 g broccoli 
30 kcal Lite purjolök 
2 tsk lätt crème fraiche mini med massor av dill o lite pepparrot ca 20 kcal 
(man kan minska på laxen och öka portionen med broccoli, sallad etc.)



En annan variant är när man som jag bor ensam och är lite lat ibland tar en soppa till middag. Felix har goda djupfrysta enportionssoppor: Norsk fisksoppa 190 kcal, Ost och Broccolisoppa 220 kcal, Skaldjurssoppa 260 kcal. Ett finncrips har 20 kcal och ger något att tugga på.

3 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Jo..målet måste ju vara att må bra..själv slarvde jag lite med maten förr men har idag lite bättre koll på framförallt NÄR jag äter och hur mycket..man behöver ju inte ta överfulla tallrikar som jag gjorde ofta förr..nä...man blir ju inte mer mätt pga det..man blir bara trött.

Ha de bra nu :)

Jenny sa...

Här är det mannen som kör 5:2 och då jag är rådgivare för Cambridge Viktprogram så äter han enbart shakes/soppor ifrån Cambridge på de dagar då han fastar. Då vet han att han får i sig en hel dags näringsbehov och slipper räkna och fixa och trixa. :)
Lycka till!

Sladdertackan sa...

Tack Jenny! :D